monitorulcj.ro Menu
Actualitate

Baletul “Don Quijote” revine pe scena Operei din Cluj, la 37 de ani de la prima sa reprezentație

Îndelung așteptatul eveniment artistic va fi prezentat publicului clujean duminică, 15 martie, de la ora 18.30, pe scena Operei Române, la 37 de ani de la prima sa reprezentație pe scena teatrului liric din Cluj-Napoca.

Baletul “Don Quijote” revine pe scena Operei din Cluj, la 37 de ani de la prima sa reprezentație

Aventuri cavalerești, vibraţii, ritm, culoare, personaje celebre din romanul  ”Don Quijote de la Mancha”,  al lui Cervantes vor fi oferite spectatorilor la premiera spectacolului de balet ”Don Quijote”, de Ludwig Minkus.

Bazat pe faimosul roman ”Don Quijote de la Mancha”, semnat de Miguel de Cervantes, spectacolul de balet a fost pus pentru prima oară în scenă la Viena, în anul 1740 și a  cunoscut mai multe variante și adaptări de-a lungul timpului, în funcție de teatrele în care a fost jucat.  Spectacolul a rămas la fel de exploziv și tânăr, caracterizat de un optimism inedit și o punte între trăirea cotidiană și puritatea visării.


Baletul în două acte și un prolog va spune, pe pașii dansanți ai Corpului de balet clujean,  eterna poveste de aventură și dragoste a bravului Don Quijote, mereu visător la strălucitoarea Dulcineea și însoțit în incursiunile sale de fidelul Sancho Panza. 

Muzica bazată pe creaţiile lui Minkus

Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se va afla sub inspirata baghetă a dirijorului Adrian Morar. Potrivit dirijorului, coregrafia spectacolului se bazează pe versiunea lui Marius Petipa, una dintre cele mai bune versiuni din toate timpurile, iar noutatea spectacolul de balet pus în scenă la Opera din Cluj-Napoca este dată de faptul că, din punct de vedere muzical, “Don Quijote” comportă multe adaosuri din creaţia lui Minkus .


“Don Quijote este unul dintre baletele care, din punct de vedere muzical, comportă multe, multe adaosuri din creaţia lui Minkus, un creator prolific. Coregrafia se bazează pe versiunea lui Petipa (n.r. coregraful Marius Petipa) şi această coregrafie s-a perpetuat şi este preluată de mulţi coregrafi de-a lungul timpului pentru că este o coregrafie clasică, cu elemente foarte clare şi bine determinate şi de prea puţine ori comportă improvizaţii sau schimbări. Partitura este dificilă pentru că în ea s-au adăugat de-a lungul timpului multe momente din creaţia lui Minkus”, a spus dirijorul Adrian Morar.

Coregrafie clasică

Regia artistică și coregrafia spectacolului sunt semnate de coregraful Felicia Șerbănescu, iar scenografia este realizată de Valentin Codoiu.


Referitor la coregrafia balerinilor, Andreea Jura, prim-balerina care interpertează rolul lui Kitri/Dulcineeea, personajul principal feminin din Don Quijote, afirmă că, deşi este o coregrafie clasică, personajul ei este  dificil de interpretat.“Pentru mine a fost foarte uşor dar în acelaşi timp foarte dificil să joc rolul ei. Uşor pentru că mă regăsesc foarte mult în temperamentul lui Kitri, dificil pentru că a trebuit să abordez un dans clasic la care i se adaugă acest stil specific dansului spaniol cu utilizarea instrumentelor specifice, a evantaiului. Mi-au plăcut foarte mult pentru că ele vin ca o completare a personajului însă ele fac mai dificilă munca mea”. 

“Personajul meu, Basil, este un personaj care îţi oferă suficientă libertate ca să îl personalizezi însă acest lucru nu înseamnă că este uşor de jucat. Deşi se respectă o coregrafie clasică, Don Quijote este un spectacol care nouă ne este foarte drag şi pe care suntem bucuroşi că îl putem pune în scenă”, a afirmat la rândul său Dan Haja, prim-balerinul care interpertează rolul lui Basil, personajul principal masculin din Don Quijote.


Din distribuţie mai fac parte balerinii Radu Sântimbrean, Vlad Maier, Anamaria Boancă, Valentin Mihăilă, Rodica Bacoui, Dorina Lucaciu, Doina Anamaria Florea, Adelina Filipaș, Laura Pop, Romulus Petruș, Anamaria Boancă, Mircea Cădariu, Marius Toda și Daniel Moga.